Näitused
Ornament ja Balti modernistlik disain 1955-1985 (13.05.2020 - 14.06.2020)
Kolmapäevast, 13. maist on Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi trepigaleriis avatud vahetult enne eriolukorda valminud, kuid külastajatele suletuks jäänud näitus „Ornament ja Balti modernistlik disain, 1955-1985“, mis keskendub ornamendi variatsioonidele Balti disainis. Eksponeeritud on esemeid kolmest Balti riigist, ehetest keraamikani.
Kui modernismiga seostuvad esmapilgul puhtad värvid ja jooned, siis tegelik disainiajalugu on palju kirevam ja nüansirohkem. Erinevates regionaalsetes lugudes leiab modernismi variatsioone, mis võivad harjumuspärasest kõrvale kalduda või ka sellele vastu rääkida.
Näitus keskendub nähtusele, mida tuntakse Balti modernismina, püüdes avada seda uue nurga alt. Ornamendi kaudu tutvustatakse näitusel regionaalse modernismi ajalugu Nõukogude perioodil. Eesmärgiks on suunata vaataja tähelepanu kohalike modernismi põhimõtete kaudu kolme riigi disaini sarnasustele ja erinevustele. Paljud esemed ja tendentsid näitusel ei pruugi vastata traditsioonilistele modernismi paradigmadele ja langevad nii alternatiivse kultuuriloo valdkonda. Samuti on huvitav jälgida ornamendi paiknemist nõukogude disainiloos: ühelt poolt on ornamendil oluline roll eriti tarbekunstist ja rahvakunstist mõjutatud valdkondades, teisalt võib seda vaadata kui omalaadset anomaaliat ratsionaliseerimisele tuginevas tootmissüsteemis. Tervikliku narratiivi asemel on esitletud fragmente ja episoode kõrvutades kolme riigi kultuuris sarnaseid temaatikaid.
Näitusel on eksponeeritud teosed Eesti, Leedu ja Läti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumide kogudest.
Triin Jerlei on teadur Vilniuse ülikoolis. Doktorikraadi omandas ta 2016. aastal Brightoni ülikoolis disainiajaloos. Ta on avaldanud mitmeid artikleid, õpetanud Eesti Kunstiakadeemias arhitektuuri- ja disainiteaduskonna tudengeid ning oli üks näituse „Kohalik ilu. Tarbeklaas“ kuraatoritest Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis.
Näitus on osa projektist „Balti identiteet Nõukogude perioodi tööstusdisainis“ ja seda rahastab Leedu Teadusnõukogu.
Kuraator: Triin Jerlei (Vilniuse ülikool)
Näituse kujundus: OAAS Arhitektid
Graafiline kujundus: Jesse O’Neill
Kaasa aitasid: Kai Lobjakas, Velta Raudzepa, Dace Lavina, Džiuljeta Žiugždiene, Jurate Meiluniene, Ketli Tiitsar, Helen Adamson, Toomas Übner, Dagmar Siida, Kristi Paap, Epp Jerlei, Eesti Rahvusarhiiv, Leedu Riigiarhiiv, Vilniuse ülikool, Kristel ja Andrus Jerlei, Virginija Jureniene